ISO 17025 – Współpraca z klientem
Współpraca z klientem
ISO 17025:2017 – Najważniejsze aspekty
Poinformuj klienta, jeżeli wymaganą przez niego metodę uznasz za niewłaściwą lub nieaktualną.
Gdy klient wymaga stwierdzenia zgodności: jasno określona specyfikacja/wymagania oraz zasada podejmowania decyzji (jeśli zasada nie jest zamieszczona w specyfikacji lub wymaganiu, to wybrana zasada zakomunikowana i uzgodniona z Klientem). Np. spełnia/nie spełnia, w granicach tolerancji/poza granicami tolerancji.
Wyjaśniaj z klientem wszelkie różnice pomiędzy zapytaniem a umową przed rozpoczęciem działalności laboratoryjnej. Umowę musi akceptować Klient i laboratorium. Nie pozwalaj na odstępstwa wymagane przez klienta jeśli wpływają na rzetelność lub ważność wyników. Informuj klienta o wszystkich odstępstwach od umowy. Gdy zmieniono umowę po rozpoczęciu jej realizacji, powtórz przegląd umowy i zakomunikuj zmiany personelowi którego to dotyczy.
Współpracuj z klientami. Np.. Dostęp do laboratorium w celu obserwacji, wysyłkę obiektów do Klienta celem weryfikacji Cel: Uściślenie oczekiwań klienta, monitorowania działań laboratorium
Utrzymuj zapisy z przeglądów zapytań, z rozmów z klientem (dotyczących jego wymagań lub wyników działalności laboratoryjnej)
Stosuj właściwe metody i procedury (dla całej działalności laboratoryjnej, oceny niepewności pomiaru).
Część norm będących procedurami badawczymi, jak np PN-EN ISO 14644-1 wymaga, aby laboratorium ustaliło z klientem pewne elementy wpływające na pomiar.